PzKpfw I (Panzerkampfwagen I)

PzKpfw I Aufs. A


PzKpfw I Aufs. F


Już w 1931 roku Reiswehra zleciła zaprojektowanie i zbudowanie czołgu lekkiego, ważącego 5 ton. Projekt powędrował do czterech firm, które się tym zajmowały: Daimler-Benz, Rheinmetall-Borsig, MAN, Krupp. Pierwszy prototyp zjechał z taśmy produkcyjnej już w lipcu 1932 r. i testowany był pod przykrywką testów nowego ciągnika rolniczego (budowanie czołgów łamało postanowienia traktatu wersalskiego, podpisanego po I Wojnie Światowej). W 1933 roku nowe, ulepszone po pierwszych testach (zmiany dotyczyły głównie budowy podwozia), prototypy trafiły na poligon. W 1934 roku kilkanaście sztuk było już gotowe.

Jednak do roku 1935 pozostały one w ścisłej tajemnicy, kiedy to Niemcy oficjalnie podały ich istnienie do informacji. Później wybuchła wojna domowa w Hiszpanii, którą to III Rzesza wykorzystała jako kolejny poligon do sprawdzenia wartości bojowej nowych maszyn - wysłano około 40 czołgów PzKpfw I w wersji A (Ausf. A) jako część słynnego dziś Legionu Kondor. Konflikt ten pokazał, że czołg ten wymaga udoskonaleń. Zmieniono silnik na mocniejszy (100-konny). Nowa jednostka napędowa pociągnęła za sobą konieczne zmiany w skrzyni biegów, kadłubie (np. musiano go przedłużyć o 40 cm), podwoziu (dodano dodatkową parę kół nośnych i zastosowano cztery koła podtrzymujące gąsienice. Ta nowa wersja dostała oznaczenie PzKpfw I Aufs.B i była produkowana do roku 1937.

W 1939 roku zaś zaczęto opracowywać nową wersję czołgu, która miała charakter maszyny rozpoznawczej i była dostosowana do transportu szybowcem. Dostała ona oznaczenie wersji "C" (Aufs. C), ponieważ była już to całkiem inna konstrukcja niż wersja "B". W 1943 roku wyprodukowano próbną serię tych czołgów w liczbie 40. Kilkanaście wozów trafiona front wschodni, reszta służyła jako czołgi szkolne.

Po kampanii wrześniowej, i doświadczeniach z niej wyniesionych, Niemcy dostrzegli pilną potrzebę stworzenia dobrze opancerzonego czołgu wsparcia piechoty. W grudniu 1939 wydano polecenie zbudowania czołgu z pancerzem o grubości nawet do 80 mm. Jednak pierwsze seryjne czołgi z oznaczeniem Aufs. F były gotowe dopiero pod koniec 1942 roku. Wyprodukowano ogółem 30 tych czołgów, czołgów trafiły na front wschodni i do Jugosławi.



Dane techniczne wersji Aufs.A

Załoga - 2 osoby
Masa - 5,4 t
Wymiary - długość 4.02m, szerokość 2.06m, wysokość 1.72m
Grubość pancerza - do 21mm
Uzbrojenie - 2 kmy Dreyse MG 13 kal. 7.92mm, zapas amunicji 1525 naboi.
Jednostka napędowa - gaźnikowy, 4-suwowy silnik, typ Krupp M-305 o mocy 57 KM, chłodzony powietrzem
Prędkość max. - 57 km/h
Zasięg max. - na drodze 145 km, w terenie 100 km


Dane techniczne wersji Aufs.B

Załoga - 2 osoby
Masa - 6 t
Wymiary - długość 4.42m, szerokość 2.06m, wysokość 1.72m
Grubość pancerza - do 21mm
Uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe Dreyse MG 13 kal. 7.92mm, zapas amunicji 2250 naboi
Jednostka napędowa - gaźnikowy, 4-suwowy silnik, typ Maybach NL38TRKM o mocy 100 KM, chłodzony wodą
Prędkość max. - 40 km/h
Zasięg - na drodze 140 km, w terenie 115 km


Dane techniczne wersji Aufs.C

Załoga - 2 osoby
Masa - 8 t
Wymiary - długość 4.19m, szerokość 1.92m, wysokość 2.01m
Grubość pancerza - 10 do 30mm
Uzbrojenie - 1 działko EW141 kal. 20mm, 1 karabin maszynowy MG 34 kal. 7.92mm
Jednostka napędowa - gaźnikowy, 4-suwowy silnik, typ Maybach HL45p o mocy 150 KM, chłodzony wodą
Prędkość max. - 79 km/h
Zasięg - na drodze 300 km


Dane techniczne wersji Aufs.F

Załoga - 3 osoby
Masa - 21 t
Wymiary - długość 4.37m, szerokość 2.64m, wysokość 2.05m
Grubość pancerza - 10 do 80mm
Uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7.92mm
Jednostka napędowa - gaźnikowy, 4-suwowy, 6-cylindrowy silnik, typ Maybach HL45p o mocy 150 KM, chłodzony wodą
Prędkość max - 25 km/h
Zasięg - na drodze 150 km



Autor: von Scheisse


Powrót