PzKpfw I (Panzerkampfwagen I)
Już w 1931 roku Reiswehra zleciła zaprojektowanie i zbudowanie czołgu lekkiego, ważącego 5 ton. Projekt powędrował do czterech firm, które się tym zajmowały: Daimler-Benz, Rheinmetall-Borsig, MAN, Krupp. Pierwszy prototyp zjechał z taśmy produkcyjnej już w lipcu 1932 r. i testowany był pod przykrywką testów nowego ciągnika rolniczego (budowanie czołgów łamało postanowienia traktatu wersalskiego, podpisanego po I Wojnie Światowej). W 1933 roku nowe, ulepszone po pierwszych testach (zmiany dotyczyły głównie budowy podwozia), prototypy trafiły na poligon. W 1934 roku kilkanaście sztuk było już gotowe.
Jednak do roku 1935 pozostały one w ścisłej tajemnicy, kiedy to Niemcy oficjalnie podały ich istnienie do informacji. Później wybuchła wojna domowa w Hiszpanii, którą to III Rzesza wykorzystała jako kolejny poligon do sprawdzenia wartości bojowej nowych maszyn - wysłano około 40 czołgów PzKpfw I w wersji A (Ausf. A) jako część słynnego dziś Legionu Kondor. Konflikt ten pokazał, że czołg ten wymaga udoskonaleń. Zmieniono silnik na mocniejszy (100-konny). Nowa jednostka napędowa pociągnęła za sobą konieczne zmiany w skrzyni biegów, kadłubie (np. musiano go przedłużyć o 40 cm), podwoziu (dodano dodatkową parę kół nośnych i zastosowano cztery koła podtrzymujące gąsienice. Ta nowa wersja dostała oznaczenie PzKpfw I Aufs.B i była produkowana do roku 1937.
W 1939 roku zaś zaczęto opracowywać nową wersję czołgu, która miała charakter maszyny rozpoznawczej i była dostosowana do transportu szybowcem. Dostała ona oznaczenie wersji "C" (Aufs. C), ponieważ była już to całkiem inna konstrukcja niż wersja "B". W 1943 roku wyprodukowano próbną serię tych czołgów w liczbie 40. Kilkanaście wozów trafiona front wschodni, reszta służyła jako czołgi szkolne.
Po kampanii wrześniowej, i doświadczeniach z niej wyniesionych, Niemcy dostrzegli pilną potrzebę stworzenia dobrze opancerzonego czołgu wsparcia piechoty. W grudniu 1939 wydano polecenie zbudowania czołgu z pancerzem o grubości nawet do 80 mm. Jednak pierwsze seryjne czołgi z oznaczeniem Aufs. F były gotowe dopiero pod koniec 1942 roku. Wyprodukowano ogółem 30 tych czołgów, czołgów trafiły na front wschodni i do Jugosławi.
Autor: von Scheisse
Powrót